Barn- och fritidsprogrammet

Vill du jobba och plugga samtidigt?

Då kan du gå BF! Barn och fritidsprogrammet är nog bredare än du tror. Det passar dig som är intresserad av pedagogik och vill arbeta med människor. Du lär dig att möta och stödja barn i deras utveckling.

BF är en lärlingsutbildning hos oss. Lärling är en utbildningsväg för dig som vill uppleva arbetslivet redan på gymnasiet. Du gör minst halva utbildningen ute på en förskola och har extra CSN-bidrag. De dagar du är i skolan läser du tillsammans med andra yrkeselever eller har teoretiska delar av dina kurser.

Lärlingsutbildningen ger dig massor av arbetslivserfarenhet! Med stöd av yrkeslärare och handledare på arbetsplatsen får du möjlighet att lära dig ett yrke.

Lärlingsutbildningen ger dig en yrkesutbildning och yrkesexamen som gör dig anställningsbar. Du får också behörighet till högskolestudier.

I Ånge kommun är det brist på förskolepersonal!

Med lärlingsutbildning få du:

• Praktisk erfarenhet och kunskap inom området.
  • Goda förebilder i arbetslivet.
  • Kontakt med äldre arbetskamrater, vilket är positivt för din personliga utveckling.
  • Lära dig att arbeta i team.
  • Utvecklas och lära dig lösa problem på egen hand.
  • Lärlingsersättning (CSN-stöd) på 1000 kr/månad.

Du läser ämnen som du har nytta av i framtiden vad du än väljer att arbeta med.

Med lärlingsutbildning få du:

• Praktisk erfarenhet och kunskap inom området.
  • Goda förebilder i arbetslivet.
  • Lära dig att arbeta i team.
  • Utvecklas och lära dig lösa problem på egen hand.
  • Lärlingsersättning (CSN-stöd) på 1000 kr/månad.

Exempel på yrken: Barnskötare, elevassistent, Stöd och service inom funktionshinderområdet.

Exempel på yrken vid vidareutbildning : Fritidsledare, fritidspedagog, förskollärare,  lärare, polis, socionom.

InformationsbladHämta informationsblad och programstruktur

Kontaktperson:

Sara Lundin

Barn och fritid

Arbetsrum: B 24
Mobil: 072-240 56 32
E-post: sara.lundin@ange.se

Dela vidare

Image
Allt var bra, till och med lärarna, maten, lektionerna men framför allt BF klassen och lärarna gud va roligt vi har haft det tillsammans!
Jerry Lång
ImageImage
Image
Jag pluggar just nu på Birka folkhögskola, allmänna linjen, psykosocial inriktning. Läser matte B och samhälle B samtidigt. Ska ev. läsa socionom sedan så då måste man ha dom behörigheterna. På Barn och fritid diskuterade vi mycket och det gillar jag så det passade mig alldeles utmärkt! Det var kul att gå BF, man lärde sig mycket av människorna man träffade.
Kristina Björklund