Framtidens digitala atleter
Du kan välja e-sport oavsett vilket program du går!
När du ska välja: Du börjar med att välja ditt program. Sedan väljer du e-sport som ditt Individuella val.
OBS! Om valet inte kommer upp automatiskt (beror på bostadsort) kan du göra på två olika sätt för att ange att du vill ha e-sport. Du kan antingen:
1. Skriva "E-sport" i den fritext-ruta som finns, ELLER
2. Maila namn, bostadsort, valt program och att du vill gå e-sport direkt till monica.lantz@ange.se
Frågor om valet? Kontakta rektor Per på per.hakansson@ange.se eller 0690-250 239/070-258 42 90.
Läs gärna om ämnet Idrott och hälsa på Skolverkets webbplats för mer information.
Du väljer kurser på individuellt val om 300 poäng (100 poäng per läsår).
Vi vill utbilda en ny sorts e-sportare som kombinerar rå talang och hög arbetsmoral med en bred kompetensbank.
Genom att använda ett vetenskapligt förhållningssätt, e-sportanpassade metoder för mental- och spelträning, samt tydliga pedagogiska byggstenar, utbildar vi framtidens digitala atleter.
Vi har valt att fokusera på ett spel, detta för att kunna ha en bättre och mer anpassad utbildning som i slutändan kommer ge ett bättre resultat för eleven. Det aktuella spelet är Counter Strike: Global Offensive.
Du läser ämnen som du har nytta av i framtiden vad du än väljer att arbeta med.
Utbildningens tre fokusområden:
- Fysisk träning
- Mental träning
- Spelträning
Vi erbjuder:
- Specialutrustade lokaler som spelarna kan träna och tävla från.
- Banbrytande metoder för spelarutveckling.
- Specialanpassade föreläsningar.
- Gästföreläsare på högsta nivå.
E-sport
E-sport har vuxit med stormsteg de senaste åren - från att ha varit en hobby som utövas i mörka rum har den nu tagit över arenor världen över. Miljoner människor spelar och tittar på e-sport varje dag och alla prognoser pekar uppåt. År 2015 gick e-sport förbi ishockey i antalet åskådare och under 2017 räknar man med att branschen totalt kommer omsätta över 1 miljard dollar. Stora organisationer och idrottslag har nu börjat intressera sig och e-sporten tar stora steg framåt varje dag.
Sverige har alltid legat i framkant när det gäller både spelare och turneringar som t ex Dreamhack. Med vår utbildning jobbar vi för att bidra till den utvecklingen.
Utbildningen
Vi har delat upp utbildningen i tre faser utspridda över tre år. Varje fas kommer ge eleverna de byggstenar som behövs för att kunna bli professionella atleter inom e-sport.
En röd tråd genom hela utbildningen är grundelementen för fysiskt välmående; kost och matlagning, fysisk aktivitet samt ergonomi. Genom att ha de delarna på plats får eleverna maximala förutsättningar för utveckling.
Stort fokus kommer ligga på prestationspsykologi och mental träning. Vi har lagt mycket tid på att utforska olika metoder och modeller för att hitta det bästa sättet att jobba med e-sportare. Vi vill ge eleverna verktyg för att hantera alla de situationer man utsätts för som e-sportare.
- Årskurs 1: Fokus på att ge eleven en solid grund som vi kan bygga på.
- Årskurs 2: Eleverna lär sig mer om e-sportvärlden runt själva spelandet, event och turneringar, media och spelarprofilen, kontrakt, juridiken bakom och hur man driver en e-sportorganisation.
- Årskurs 3: Utbildningens nivå spetsar till sig och eleverna har mer fokus på coachning, feedback och utvecklas för att nå sin potential.
Vi har tagit inspiration från klassisk idrott där man använder vetenskap genom att mäta och föra statistik för att bedöma utveckling och lättare se vad utövarna bör jobba på. Eleverna kommer regelbundet få utföra vårt framtagna testbatteri som en hjälp i sin utveckling.
Samarbeten

Västernorrland e-sportförening är en ideell, drogfri samt normkritisk förening som vill främja e-sport, gaming och spelkultur i regionen Västernorrland.
Västernorrland e-sportförening hittar du här.

Sverok är Sveriges största ungdomsförbund. 83 000 medlemmar över hela landet samlar, utvecklar och sprider spelhobbyn. I Sverok startar och driver ungdomar sina egna föreningar på egna villkor och skapar verksamhet tillsammans. Rollspel, lajv, brädspel, figurspel, e-sport och LAN utgör de huvudsakliga verksamheterna bland många andra.
Sverok hittar du här.

Svenska E-sportförbundet startades för att samla den organiserade och tävlingsinriktade e-sporten i Sverige. E-sportförbundet jobbar för en bättre organisering av Sveriges e-sportföreningar, med ökade ekonomiska resurser och ökad kunskap. Svenska E-sportförbundet hittar du här.
Kontaktperson

Dela vidare





